شرکت دانش بنیان مدرن سیستم البرز

info@msalborz.com

رله جامد یا همان SSR

رله جامد یا همان SSR

معرفی رله جامد (SSR)

رله حالت جامد (SSR) یک عنصر سوئیچینگ الکترونیکی است که در آن جریان یا ولتاژ بزرگتری را می توان توسط یک سیگنال کنترل کنترل کرد. عملکرد SSR مشابه رله های الکترومکانیکی است با این تفاوت که در این المان قطعه متحرکی وجود ندارد و ابعاد کوچکتری نسبت به آن دارد. عدم وجود قطعه متحرک در SSR طول عمر قطعه را افزایش می دهد و در مدارهایی با تعداد دفعات کلید زیاد استفاده می شود.

رله های الکترومکانیکی دارای دو قسمت سیم پیچ (مدار فرمان) و کنتاکت (مدار قدرت) هستند. در رله های حالت جامد (SSR) نیز این دو قسمت وجود دارد که معمولاً توسط یک اپتوکوپلر (ایزولاتور نوری) از یکدیگر جدا می شوند. در رله های حالت جامد، به جای استفاده از نیروی الکترومکانیکی، از نیمه هادی ها برای تغییر بارها استفاده می شود.

ورودی رله های حالت جامد اغلب DC است، اما خروجی آنها مانند رله های الکترومکانیکی می تواند AC یا DC باشد. این رله ها در انواع مدل های AC و DC موجود هستند. مدل های AC برای برق سه فاز و تک فاز در دسترس هستند. به اطلاعات نوشته شده روی رله توجه کنید تا حد مجاز ولتاژ و جریان آن را رعایت کنید. اگر بخواهیم از SSR در بارهای DC استفاده کنیم، در ساختمان داخلی از ماسفت ها به صورت موازی با یکدیگر استفاده می شود تا جریان قابل تحمل SSR افزایش یابد.