شرکت دانش بنیان مدرن سیستم البرز

info@msalborz.com

سطح سنج اولتراسونیک

سطح سنج اولتراسونیک

اشتباهات رایج در استفاده از سنسور کنترل سطح اولتراسونیک

یک سنسور کنترل سطح اولتراسونیک یا سنسور فاصله، انفجارهای کوتاهی از امواج صوتی با فرکانس بالا را از سطح هدف منعکس می کند و مدت زمان بازگشت امواج صوتی منعکس شده به حسگر را اندازه می گیرد. این به اندازه گیری فاصله یا سطح تبدیل می شود. صدای ارسالی به شکل مخروطی شبیه به پرتو چراغ قوه به بیرون منتقل می شود و با افزایش فاصله گسترده تر و ضعیف تر می شود.

1. تنظیمات نادرست سنسور کنترل سطح اولتراسونیک

سنسورهای سطح سنج اولتراسونیک اغلب به اشتباه برای برنامه تنظیم می شوند. به عنوان مثال، برخی از اهداف به سرعت و برخی دیگر بسیار آهسته حرکت می کنند. تنظیماتی که برای یکی خوب کار می کنند برای دیگری ایده آل نیستند. این طبیعت انسان است که فکر کند بیشتر بهتر است، که اغلب منجر به تنظیمات بهره بالاتر و نمونه برداری هدف سریعتر از آنچه لازم است و تنظیمات فیلترینگ سیگنال بیش از حد می شود. این تمرین خوب است که یک رویکرد حداقلی به تنظیمات حسگر داشته باشید، نه اینکه مقادیر را در سطوح بالاتر از آنچه برنامه مورد نیاز است تنظیم کنید. اگر برای تعیین تنظیمات مناسب به کمک نیاز دارید، از تماس با سازنده نترسید.

هنگام انتخاب، نصب و استفاده از حسگرهای اولتراسونیک، این نکات را در نظر داشته باشید. در حالی که می توان آنها را به گونه ای تنظیم کرد که با برنامه شما مانند یک دستکش مطابقت داشته باشند، انجام اشتباه آن می تواند تأثیر معکوس داشته باشد.

2. نادیده گرفتن فاصله خالی سنسور سطح اولتراسونیک

مبدل سطح اولتراسونیک نمی تواند سیگنال اولتراسونیک تولید کند و به طور همزمان سیگنال بازگشتی از یک هدف را تشخیص دهد. به همین دلیل، یک منطقه مرده ذاتی در نزدیکی صفحه سنسور وجود دارد که در آن پژواک سیگنال خیلی سریع برگردانده می شود و نمی تواند از سیگنال ارسالی متمایز شود. این منطقه مرده به عنوان فاصله خالی شناخته می شود و بسته به فرکانس سنسور از چند اینچ تا بیش از یک فوت گسترش می یابد. سنسور باید در مکانی نصب شود که هدف از حداقل محدوده سنجش منتشر شده حسگر نزدیکتر نباشد.

3. محل نصب سنسور سطح اولتراسونیک نامناسب

سیگنال های موج صوتی به شکل یک مخروط، شبیه پرتو چراغ قوه حرکت می کنند (با افزایش فاصله عریض تر می شوند). نصب بیش از حد نزدیک به اهداف ناخواسته احتمالی، مانند لوله‌ها، جریان‌های پر یا حتی دیواره‌های مخزن، اگر صاف نباشند، می‌توانند باعث خوانش نادرست یا ناپایدار شوند.

4. کاربرد نامناسب

همه مواد و اجسام اهداف خوبی برای سنسور سطح سنج اولتراسونیک نیستند و همچنین همه محیط‌ها با ارسال یا دریافت سیگنال‌های امواج صوتی سازگار نیستند. مایعات بسیار بخار، چگالی جوی دائماً در حال تغییر ایجاد می‌کنند که بر سرعت صوت تأثیر می‌گذارد و می‌تواند دقت قرائت‌ها را تا حد زیادی کاهش دهد. مواد نرم یا جاذب صدا، مانند پودرها یا سطوح فوم دار، می توانند دامنه حس را به شدت کاهش دهند. مناطق با گرد و غبار معلق شدید می توانند سیگنال را کاهش دهند. سنسورهای زیادی وجود دارند که می توانند کار اولتراسونیک را در زمانی که برنامه مناسب نیست انجام دهند.

5. زاویه نصب ضعیف

سطح مبدل سنسور باید عمود بر هدف باشد تا حداکثر انرژی موج صوتی را که به عقب بازتاب می‌شود دریافت کند. با افزایش دامنه سنجش، هم ترازی مناسب اهمیت بیشتری پیدا می کند.

6. ناسازگاری شیمیایی

همیشه خوب است که تأیید کنید که مواد حسگر با هر ماده شیمیایی که ممکن است در برنامه وجود داشته باشد سازگار باشد.

7. انتخاب سنسور سطح اولتراسونیک با محدوده سنجش کافی

محدوده حسی مورد نیاز یک برنامه کاربردی معین تنها موردی نیست که باید در نظر گرفته شود. عواملی مانند دماهای بالا، اهدافی با ویژگی های انعکاس صدا ضعیف و اندازه هدف (میزان سطح عمود بر حسگر) همگی می توانند دلایل خوبی برای انتخاب سنسوری با محدوده سنجش بیشتر از حداکثر فاصله واقعی باشند. هدف.

حتی عرض مسیر سنجش به هدف نیز یک عامل حیاتی است. یک سنسور برد کوتاه که مجبور به کار در تنظیمات بهره (تقویت سیگنال) بالاتر است، پرتو تشخیص گسترده‌تری نسبت به سنسورهای برد بلند دارد که در تنظیمات بهره کمتر کار می‌کنند.

8. عدم استفاده از کابل محافظ

همانطور که در اشتباهات شماره ذکر شده است. 9 و شماره 10، نویز الکتریکی یک مشکل رایج در ابزار دقیق با بهره بالا (تقویت سیگنال) مانند سنسور اولتراسونیک است. استفاده از کابل محافظ و روش‌های مناسب اتصال به زمین یکی از بهترین راه‌ها برای اطمینان از عملکرد مناسب سنسور است.

9. مسیریابی نامناسب کابل

به همان دلیل که یک منبع برق تمیز ضروری است، باید مراقب بود که کابل ابزار دقیق از موتورهای الکتریکی بزرگ، ژنراتورها یا سایر دستگاه‌های دارای میدان‌های الکترومغناطیسی قوی که می‌توانند صدای الکتریکی را در کابل ایجاد کنند، دور نگه داشته شود.

10. منبع تغذیه بی کیفیت

از آنجایی که حسگرها باید سیگنال‌های الکتریکی بسیار کوچک را شناسایی و تقویت کنند، منبع انرژی پاک برای جلوگیری از غلبه بر سیگنال مورد نظر و تحریک خوانش‌های نادرست از نویز الکتریکی بسیار مهم است. از منابع تغذیه با کیفیت پایین باید اجتناب شود.