شرکت دانش بنیان مدرن سیستم البرز

info@msalborz.com

کنترل کننده منطقی قابل برنامه ریزی (PLC)

کنترل کننده منطقی قابل برنامه ریزی (PLC)

PLC چیست و چه کاربردی دارد؟

PLC ها که در سیستم های کنترل صنعتی (ICS) برای صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند، تا حد زیادی جایگزین رله های مکانیکی، ترتیب دهنده های درام و تایمرهای بادامک شده اند.

PLC ها ابزارهای مفیدی برای فرآیندهای تکرار شونده هستند زیرا قطعات مکانیکی ندارند و می توانند اطلاعات را جمع آوری کنند. هر واحد پردازنده مرکزی (CPU) به طور مداوم از طریق اسکن ورودی، اسکن برنامه، اسکن خروجی و حالت خانه داری حلقه می زند، و به طور مکرر یک کار واحد را در حین نظارت بر شرایط انجام می دهد. اطلاعاتی که کنترلر جمع‌آوری می‌کند می‌تواند به عنوان بازخورد برای هدایت تغییرات و بهبودهای مورد نیاز در فرآیندها استفاده شود، که برخی از آن‌ها می‌توانند به طور خودکار با توجه به کدگذاری دستگاه انجام شوند.

PLC ها فضای کمتری را اشغال می کنند، وظایف پیچیده تری را انجام می دهند و نسبت به فناوری های مکانیکی که جایگزین کرده اند قابل تنظیم تر هستند. آنها به دلیل توانایی خود در کار مداوم بدون تعمیر و نگهداری شناخته شده اند و تأثیر زیادی بر دیجیتالی کردن بسیاری از صنایع، به ویژه تولید داشته اند. برای مثال اولین PLC توسط دیک مورلی در سال 1969 برای جنرال موتورز اختراع شد و قبل از بازنشستگی به مدت 20 سال بدون وقفه اجرا شد.

پنج زبان برنامه نویسی برای کدنویسی PLC ها استفاده می شود که توسط کمیسیون بین المللی الکتروتکنیکی (IEC) 61131 مشخص شده است. . اگر تغییرات قابل توجهی در کد مورد نیاز باشد و حافظه PLC تعبیه شده باشد، کنترلر می تواند در جای خود دوباره کدگذاری شود. زمانی که حافظه PLC روی برد مدار تعبیه نشده باشد و نیاز به تغییرات قابل توجهی در کد باشد، می توان حافظه را از شکاف بیرونی PLC خارج کرد و بدون نیاز به کمک برنامه نویس در محل جایگزین کرد.