شرکت دانش بنیان مدرن سیستم البرز

info@msalborz.com

معرفی روتاری انکودر

معرفی روتاری انکودر

روتاری انکودر چیست؟


در این پست با Rotary Encoder و همچنین انواع آن آشنا می شویم. همچنین در مورد ساخت و کار انکودر روتاری یاد خواهیم گرفت. جدا از همه اینها، کاربردها، مزایا و معایب روتاری انکودر نیز توضیح داده شده است.

رمزگذار چرخشی

رمزگذار چرخشی که رمزگذار شافت نیز نامیده می شود، یک دستگاه الکترومکانیکی است که موقعیت یا حرکت زاویه ای شفت یا محور را به سیگنال های خروجی آنالوگ یا دیجیتال تبدیل می کند. دو نوع اصلی رمزگذار چرخشی وجود دارد: مطلق و افزایشی. خروجی یک رمزگذار مطلق موقعیت شفت فعلی را نشان می دهد و آن را تبدیل به یک مبدل زاویه می کند. خروجی یک رمزگذار افزایشی اطلاعاتی در مورد حرکت شفت ارائه می دهد که معمولاً در جاهای دیگر به اطلاعاتی مانند موقعیت، سرعت و فاصله پردازش می شود.


رمزگذارهای چرخشی در طیف وسیعی از کاربردها که نیاز به نظارت یا کنترل یا هر دو سیستم‌های مکانیکی دارند، از جمله کنترل‌های صنعتی، رباتیک، لنزهای عکاسی، دستگاه‌های ورودی رایانه مانند موش‌های نوری مکانیکی و گوی‌های حرکتی، رئومترهای استرس کنترل‌شده و سکوهای رادار چرخان استفاده می‌شوند. .
12:07
فناوری های رمزگذار:
1. رسانا: یک سری مسیرهای مسی محیطی حک شده بر روی PCB برای رمزگذاری اطلاعات استفاده می شود. برس های تماسی نواحی رسانا را حس می کنند. این شکل از رمزگذار در حال حاضر به جز به عنوان ورودی کاربر در مولتی مترهای دیجیتال به ندرت دیده می شود.

2. نوری: از نوری استفاده می کند که از طریق شکاف های یک دیسک فلزی یا شیشه ای به دیود نوری می تابد. نسخه های بازتابی نیز وجود دارد. این یکی از رایج ترین فناوری ها است. انکودرهای نوری به گرد و غبار بسیار حساس هستند.

3. On-Axis Magnetic: این فناوری معمولاً از آهنربای نئودیمیوم 2 قطبی خاصی که به شفت موتور متصل است، استفاده می کند. از آنجا که می توان آن را به انتهای شفت ثابت کرد، می تواند با موتورهایی کار کند که فقط 1 شفت از بدنه موتور خارج می شود. دقت می تواند از چند درجه تا زیر 1 درجه متفاوت باشد. رزولوشن‌ها می‌توانند تا 1 درجه یا 0.09 درجه (4000 CPR، تعداد در هر چرخش) باشند. درون یابی داخلی با طراحی ضعیف می تواند باعث تحریک خروجی شود، اما می توان با میانگین گیری نمونه داخلی بر این مسئله غلبه کرد.
12:07
4. مغناطیسی خارج از محور: این فناوری معمولاً از آهنرباهای فریت متصل به لاستیکی که به هاب فلزی متصل هستند، استفاده می کند. این انعطاف پذیری در طراحی و هزینه کم برای برنامه های کاربردی سفارشی را ارائه می دهد. با توجه به انعطاف‌پذیری در بسیاری از تراشه‌های رمزگذار خارج از محور، می‌توان آنها را طوری برنامه‌ریزی کرد که هر تعداد عرض قطب را بپذیرند، بنابراین تراشه می‌تواند در هر موقعیتی که برای برنامه مورد نیاز است قرار گیرد. انکودرهای مغناطیسی در محیط‌های سخت کار می‌کنند که در آن رمزگذارهای نوری کار نمی‌کنند.

انواع رمزگذار چرخشی:
رمزگذار مطلق:
یک انکودر مطلق اطلاعات موقعیت را هنگامی که برق از انکودر قطع می شود حفظ می کند. موقعیت رمزگذار بلافاصله با اعمال قدرت در دسترس است. رابطه بین مقدار رمزگذار و موقعیت فیزیکی ماشین کنترل شده در مونتاژ تنظیم می شود. برای حفظ دقت موقعیت، سیستم نیازی به بازگشت به نقطه کالیبراسیون ندارد.