شرکت دانش بنیان مدرن سیستم البرز

info@msalborz.com

بانک خازنی چیست؟

بانک خازنی چیست؟

کاربرد بانک خازنی چیست؟

سیستم های برق برای زندگی مدرن ضروری هستند، اما برای اطمینان از عملکرد مناسب، به درجه خاصی از مقررات نیاز دارند. برای رفع این نیاز می توان از بانک های خازنی برای تنظیم سیستم استفاده کرد.

بانک های خازنی با ذخیره انرژی الکتریکی در اجزای خود و استفاده از آن در صورت نیاز برای اصلاح تاخیر ضریب توان یا تغییر فاز در منبع تغذیه AC (جریان جایگزین) کار می کنند. این به حفظ راندمان بهینه کمک می کند و از افت یا افزایش ولتاژ نامطلوب که می تواند به تجهیزات الکتریکی آسیب برساند، جلوگیری می کند.

انواع بارهای الکتریکی
سه نوع بار الکتریکی وجود دارد، مقاومتی (رشته‌ای، القایی و خازنی).

قدرت فعال یا واقعی
توان فعال (KW) توان واقعی است که کار را انجام می دهد. بر حسب وات اندازه گیری می شود و با حاصلضرب ولتاژ، جریان و cos Φ که زاویه بین جریان و ولتاژ است تعیین می شود.

توان راکتیو
توان راکتیو (KVAR) بین اجزای القایی بدون انجام کاری به جلو و عقب جریان می‌یابد، اما میدان الکترومغناطیسی را حفظ می‌کند. حاصل ضرب ولتاژ، جریان و sin Φ توان راکتیو را تعیین می کند. این نوع نیرو برای عملکرد صحیح دستگاه های الکتریکی ضروری است، اما می توان آن را به عنوان یک بار نامطلوب بر روی سیستم تغذیه تلقی کرد. خازن ها می توانند با ذخیره بازده انرژی و کاهش میزان توان راکتیو مورد استفاده در صنایع با بارهای القایی به تنظیم این بار کمک کنند و در نتیجه برای تامین کنندگان انرژی صرفه جویی کنند.

توان ظاهری
توان ظاهری (kVA) ترکیبی از توان اکتیو و راکتیو است که از حاصل ضرب ولتاژ و جریان تعیین می شود. ضریب توان نسبت توان واقعی به توان ظاهری تحویلی به یک بار است و بر حسب KW تقسیم بر kVA اندازه گیری می شود. این ضریب توان راندمان را در سیستم های الکتریکی تعیین می کند و برای تنظیم آن می توان از بانک های خازنی استفاده کرد. این امر به اطمینان از عملکرد صحیح سیستم های قدرت الکتریکی، کاهش تلفات i2R در سیم ها و کاهش هزینه های کلی برای تامین کنندگان انرژی کمک می کند.

بانک های خازنی برای کمک به تنظیم فاکتورهای قدرت در سیستم های الکتریکی استفاده می شوند و می توانند به موازات یک بار نصب شوند تا میزان توان راکتیو در خطوط را کاهش دهند. این ضریب توان را با کاهش اختلاف فاز بین ولتاژ و جریان بهبود می بخشد. این امر به اطمینان از عملکرد صحیح سیستم، کاهش تلفات i2R در سیم‌ها و در نهایت کاهش هزینه‌ها برای تامین‌کنندگان انرژی کمک می‌کند.