شرکت دانش بنیان مدرن سیستم البرز

info@msalborz.com

کاربرد سنسور کنترل سطح التراسونیک در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی

کاربرد سنسور کنترل سطح التراسونیک در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی

سنسور کنترل سطح التراسونیک در صنعت نفت

به دلایل ایمنی استفاده از تجهیزات الکتریکی در انبار نفت ممنوع است و دود و آتش نیز اکیدا ممنوع است. اندازه گیری سنتی سطح سیال در انبار روغن به صورت دستی انجام می شود. در داخل و خارج هر مخزن روغن علائم اندازه وجود دارد. در صورت نیاز به اندازه گیری سطح روغن، افراد برای صعود به بالای مخزن روغن فرستاده می شوند، درپوش بالایی را باز می کنند، موقعیت سطح روغن را به روش بصری تعیین می کنند و تغییر مقدار روغن را ثبت می کنند. این روش مشکل ساز است، خطای اندازه گیری بزرگ است و مخزن روغن مجاز به استفاده از برق نیست، که همه اینها برای اندازه گیری خودکار دشواری زیادی ایجاد می کند. در حال حاضر با توسعه سریع صنعت نفت، تکنولوژی اندازه گیری خودکار سطح سیالات مخزن ذخیره نفت خام بیش از پیش مورد توجه مردم قرار گرفته است. اندازه گیری سطح سیال به طور گسترده ای در اندازه گیری صنعتی استفاده می شود. اندازه گیری دقیق سطح سیال وسیله مهمی برای کنترل فرآیند تولید به ویژه در تشخیص مخزن صنعت نفت است. در حال حاضر، اندازه گیری سطح مخزن که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرد عمدتاً توسط امواج اولتراسونیک، رادار، سنسور و سایر فناوری های پیشرفته انجام می شود. اندازه گیری خودکار سطح مخزن وارد مرحله جدیدی از چند کاره و دقت بالا شده است.

1. اصل کار سنسور سطح مایع اولتراسونیک
اصل سنسور سطح مایع اولتراسونیک این است که با نظارت بر اختلاف زمانی بین انتقال اولتراسونیک و بازتاب، می توان ارتفاع سطح مایع را محاسبه کرد که دارای نصب ساده و انعطاف پذیری بالا است. اما به راحتی تحت تأثیر اتلاف انرژی انتقال اولتراسونیک قرار می گیرد و برای محیط های جذب مایکروویو مانند فوم، گرد و غبار، بخار و سایر زمینه های نظارتی مناسب نیست.



فناوری تشخیص اولتراسونیک برای تشخیص اینکه آیا سطح مایع در مخزن به موقعیت هشدار تنظیم شده می رسد یا خیر استفاده می شود. اصل آن با فعال کردن سنسور اولتراسونیک برای انتقال امواج اولتراسونیک است و سپس سیگنال اولتراسونیک از طریق دیواره مخزن به مخزن منتقل می شود. از آنجا که تفاوت زیادی در امپدانس صوتی بین سیال در مخزن و هوا وجود دارد، همچنین تفاوت زیادی در جذب انرژی اولتراسونیک برای این دو نوع رسانه وجود دارد. بنابراین، تفاوت قابل توجهی در قدرت انرژی که توسط دیواره مخزن منعکس شده و توسط سنسور دریافت می شود، وجود خواهد داشت. با توجه به اصل فوق، با آزمایش تفاوت در انرژی یا دامنه سیگنال اولتراسونیک دریافتی، به عنوان یکی از سازندگان سنسور سطح اولتراسونیک، می‌توانیم به دقت قضاوت کنیم که آیا سطح سیال در مخزن به موقعیت هشدار تنظیم شده می‌رسد و سطح سیال را با رله کنترل کنیم.

2. مزایای سنسور سطح مایع اولتراسونیک
علاوه بر این، سنسور سطح مایع اولتراسونیک از اصل اندازه گیری اختلاف زمانی برای اندازه گیری ارتفاع مواد استفاده می کند. این دارای توانایی ضد تداخل قوی است و نصب، نگهداری و استفاده آسان است. علاوه بر این، برای مکان های صنعتی با محیط های پیچیده مناسب تر است. سنسورهای اولتراسونیک ارسال-دریافت با قدرت کوچک، ناحیه کور کوچک، دقت اندازه گیری بالا، عملکرد پایدار و عملکرد جبران دما را اتخاذ می کند.