شرکت دانش بنیان مدرن سیستم البرز

info@msalborz.com

تنظیمات درایو

تنظیمات درایو

آیا تنظیمات درایو می تواند بر بازده انرژی موتور تأثیر بگذارد؟

در سال های اخیر، بسیاری از کشورها حداقل الزامات راندمان را برای موتورهای الکتریکی معرفی کرده اند. از 1 ژوئیه 2021 در اتحادیه اروپا، الزامات حتی بیشتر شده است. استفاده از موتورها و درایوهای کارآمدتر پایه و اساس یک سیستم کارآمد است. عملکرد سرعت متغیر نیز منجر به صرفه جویی قابل توجه در انرژی (در محدوده 15-40٪) می شود. اما تنظیمات درایو چطور؟ آیا آنها در مصرف برق موتور الکتریکی تاثیری دارند؟

من روی موتورهای القایی تمرکز خواهم کرد و سعی می کنم به جای شبیه سازی یا اندازه گیری های آزمایشگاهی، با استفاده از چند مثال از برنامه های کاربردی واقعی به این سوال پاسخ دهم.

گشتاور متغیر در مقابل گشتاور ثابت
برای شروع، درک ویژگی گشتاور برنامه بسیار مهم است. ما اغلب با اصطلاحات گشتاور متغیر (VT) و گشتاور ثابت (CT) مواجه می شویم. منظورشون چیه؟ در زمینه درایوها، وقتی می گوییم گشتاور متغیر (VT)، به برنامه هایی با مشخصه گشتاور درجه دوم اشاره می کنیم - این بدان معناست که گشتاور با مجذور سرعت افزایش می یابد. اینها برخی از رایج ترین کاربردها مانند فن ها و پمپ های گریز از مرکز هستند. (لطفاً توجه داشته باشید که پمپ‌های جابجایی مثبت دارای مشخصه گشتاور ثابت هستند.) کاربردهایی با گشتاور ثابت کاربردهایی هستند که بار معمولاً با سرعت تغییر نمی‌کند. این شامل تسمه نقاله، بالابرها و میکسرها می شود.


در کاربردهای CT، ولتاژ اعمال شده به موتور از نسبت U/f ثابت پیروی می کند. در کاربردهای VT، گشتاور در سرعت های کمتر کاهش می یابد. بنابراین، می توان ولتاژ تغذیه شده به موتور را در سرعت های کمتر از اسمی، حتی بیشتر از نسبت U/f کاهش داد. با کاهش ولتاژ موتور، تلفات موتور کاهش یافته و بازده بالاتری حاصل می شود. این زمانی اعمال می شود که هسته های کنترل U/f یا VVC+ انتخاب شده باشند