شرکت دانش بنیان مدرن سیستم البرز

info@msalborz.com

سنسورهای دمای RTD چیست؟ و چگونه کار میکند؟

سنسورهای دمای RTD چیست؟ و چگونه کار میکند؟

سنسورهای دمای RTD چیست؟

RTD یا آشکارساز دمای مقاومتی یک پروب یا وسیله ای است که برای اندازه گیری و کنترل دما در کاربردهای صنعتی استفاده می شود. یک مقاومت مقدار خود را بر اساس تغییر دما تغییر می دهد. بنابراین، اندازه گیری دما نسبی است و مطلق نیست. این اندازه گیری و کنترل نسبی دما در صنایعی مورد نیاز است که حتی تغییرات جزئی دما بر فرآیند تأثیر می گذارد. سنسورهای RTD در خوانش دقیق هستند و برای پایداری در محیط‌های سخت طراحی شده‌اند. این بدان معنی است که آنها در برابر دماهای شدید، لرزش، شوک و غیره مقاوم هستند. این پست جزئیات مربوط به سنسورهای RTD، عملکرد آنها و موارد دیگر را مورد بحث قرار می دهد.

 

سنسورهای دمای RTD از چه چیزی ساخته شده اند؟

این سنسور دما مقاومتی دارای سیم پیچی است که از سیم ریز ساخته شده است که دور یک هسته شیشه ای یا سرامیکی پیچیده شده و سیم توسط عناصر RTD پیچیده شده است. این عنصر سیم ظریف از پلاتین ساخته شده است زیرا این فلز می تواند در برابر محیط های سخت، خوردگی و اکسیداسیون مقاومت کند. گاهی اوقات از مس یا نیکل نیز استفاده می شود. این RTD ها در مواقعی بیش از سیم دارند. با این حال، پلاتین تا حد زیادی بهترین گزینه است زیرا فواید زیادی دارد. در اینجا برخی از مزایای RTD های پلاتین ارائه شده است:

 

پلاتین از نظر شیمیایی بی اثر است

این معادله پایدار و تقریبا خطی مقاومت در برابر دما را ارائه می دهد

پلاتین به عنوان یک فلز ضریب دمایی کافی را ارائه می دهد که RTD را قادر می سازد تغییرات مقاومت سریع را حس کند

 

به طور کلی، RTD های 2 و 3 سیم به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند، و این تا حد زیادی به کابل کشی بستگی دارد. RTD ها معمولا دو، سه یا چهار سیم دارند. RTD های 2 سیم معمولاً در برنامه های غیر بحرانی استفاده می شوند که در آن تغییر دما بر فرآیند تأثیر نمی گذارد یا فقط یک مقدار تقریبی تغییر دما مورد نیاز است. از سوی دیگر، RTD های 3 سیم در صنایع کاربرد فراوانی پیدا می کنند. دقت RTD تا حدی به تعداد سیم ها بستگی دارد. اگر تعداد سیم ها بیشتر باشد، RTD دقت بهتری ارائه می دهد. پیکربندی های مختلفی از RTD ها بسته به مقادیر دما یا مقاومت در دسترس هستند، و این می تواند برای کاربردهای صنعتی خاص سفارشی شود.

عناصر ساختاری سنسور RTD

هر RTD شامل پنج جزء اصلی به عنوان بخشی از ساختار خود است. در اینجا جزئیات است:

 

عنصر مقاومت: این عنصر حسگر دما است و در بیشتر موارد پلاتین است.

سیم ها: همانطور که گفته شد، RTD های 2، 3 یا 4 سیمی موجود است. این سیم ها برای محافظت با تفلون فایبرگلاس عایق بندی شده اند.

مواد لوله: معمولا برای مجموعه های صنعتی از فولاد ضد زنگ Inconel یا 316 برای لوله ها استفاده می شود.

اتصالات اتصال: این اتصالات شامل اتصالات استاندارد برای ترموکوپل مانند اتصالات جوشی یا فشرده می شود.

قطر بیرونی RTD: این حدود 6 میلی متر است و درست بالای عنصر مقاومت است.

پایان سرد: RTD ها می توانند اتصال را در انتهای سرد با دوشاخه یا سیم های خالی قطع کنند.

سنسور RTD چگونه کار می کند؟

هنگامی که جریان کمی از عنصر عبور می کند، ولتاژ متناسب با مقاومت اندازه گیری شده و به واحدهای کالیبراسیون دما تبدیل می شود. دما با مقاومت RTD نسبت مستقیم دارد. این بدان معنی است که وقتی دما افزایش می یابد، مقاومت RTD نیز افزایش می یابد و بالعکس. این تغییر دما توسط آشکارساز حس می شود و بر این اساس پیامی برای سیستم صادر می شود. این اصل کار RTD ها است - جریان الکتریسیته با افزایش دما که توسط عنصر مقاومتی حس می شود مقاومت می کند. این مقاومت ناشی از فلز است و بر حسب اهم اندازه گیری می شود. بسته به نیاز برنامه و نوع RTD، زمان پاسخگویی آن ممکن است به سرعت 0.5 ثانیه باشد.

چه به دنبال دستگاه های اندازه گیری دما یا به طور خاص سنسورهای RTD هستید، مطمئن شوید که آنها را از تامین کنندگان قابل اعتماد تهیه می کنید. فروشگاه فرستنده (TTS) دارای موجودی عظیمی از دستگاه های آماده برای اندازه گیری دما و لوازم جانبی مربوطه است که توسط سازندگان شناخته شده ساخته شده اند. این شرکت خدمات کالیبراسیون را با استفاده از واحدهای قابل ردیابی SI ارائه می دهد.