شرکت دانش بنیان مدرن سیستم البرز

info@msalborz.com

اجزا اصلی سنسور سطح رادار

اجزا اصلی سنسور سطح رادار

اجزا اصلی سنسور سطح رادار

در بالای گیج های رادار معمول، بدنه اصلی (HOUSING) گیج قرار گرفته است. بدنه ی اصلی گیج رادار حاوی مدارات الکترونیکی ویژه ای برای پردازش سیگنال می باشد.

مدارات الکترونیکی رادار، قلب گیج می باشند.آنها با استفاده از یک اسیلاتور، جریان مستقیم (DC)  را به فرکانس مایکروویو یا سیگنال تبدیل کرده و یک موج الکترومغناطیسی را تولید میکنند. مدارات الکترونیکی رادار سیگنال برگشتی را نیز دریافت می کنند.

سیگنال های دریافتی و ارسالی مدارات الکترونیکی از میان موج بر (waveguide) عبور می کنند. به تمام مسیر بین مدارات الکترونیکی و آنتن موج بر گفته می شود.

آنتن معمولا یک طرح مخروطی شکل دارد که از فولاد ضد زنگ غیر خورنده ساخته شده است. آنتن با متمرکز کردن سیگنال بر روی هدف از پراکندگی آن در تمام مخزن و ایجاد اکوهای کاذب جلوگیری کرده و عرض پرتو سیگنال را کنترل می کند. اندازه ی آنتن با فرکانس نسبت عکس دارد. فرکانس بالاتر، نیاز به یک آنتن کوچکتر را ایجاد می کند.

چرا فرکانس مهم است؟

گیج های راداری که در رنج فرکانسی 24گیگاهرتز کار می کنند مزایای قابل توجهی را نسبت به گیج های فرکانس پایین ارائه می دهند. یکی از مزیت ها مربوط به عرض پرتو رادار با استفاده از فرمول زیر میباشد:

 

 

                  سرعت نور  *  70

= زاویه پرتو

                    قطر آنتن *  فرکانس

 

عرض پرتو باریک تر به کاهش سیگنال های ناخواسته که توسط موانع موجود در مخزن ایجاد می شوند کمک میکند.از جمله موانع موجود در مخزن عبارتند از: همزن ، مبدل های حرارتی، لوله های پرکننده، تیغه ها؛ ترموول ها و جریانات پرکننده متناوب .

این امر انعطاف پذیری زیادی را در نصب سنسور ها بر روی فلنج های موجود قرار گرفته روی دیواره مخزن ایجاد می کند.

یکی دیگر از مزایای استفاده از فرکان 24  گیگاهرتز به جای فرکانس های پاین تر، وزن کمتر آنتن می باشد.حجم و وزن کمتر دستگاه باعث سادگی حمل ونقل و راحتی نص در بالای مخزن می شود. علاوه بر این آنتن راحت تر با فلنج های کوچیک موجود تطبیق داده می شود.