شرکت دانش بنیان مدرن سیستم البرز

info@msalborz.com

تکنیک های نصب سنسور سطح خازنی

تکنیک های نصب سنسور سطح خازنی

تکنیک های نصب سنسور خازنی

 

در عمل معمولا خازن از دیواره مخزن و یک پروب عایق دار نصب شده بر روی دیواره تشکیل شده است.در مورد دیواره های غیر رسانا (مثل بتن آرمه) آرماتور آهنی به خوبی به عنوان یکی از صفحات خازن عمل می کند.برای مخازن پلاستیکی، ممکن است از لوله فلزی، یا یک شبکه سیمی قرار گفته در اطراف پروب، و یا حتی یک نوار فلزی قرار گرفته در قسمت خارجی مخزن استفاده شود.

در تانک های مخروطی و یا مخازن کروی حتی اگر مخزن از فلزی ساخته شده باشد، به دلیل اینکه فاصله بین دیواره مخزن و الکترود ثابت نمی باشد، حاصل خطی نبوده و یک الکترود مرجع موازی با الکترود لازم است. همچنین در سیالاتی که دارای ثابت دی الکتریک کم هستند، نیز باید از الکترود مرجع استفاده کرد، زیرا این مرجع به الکترود نزدیکتر بوده و تغییر ظرفیت بر واحد طول در مقایسه با حالتی که دیواره تانک، مرجع می باشد، بیشتر خواهد بود. معمولا در مواردی که نیاز به الکترود دوم می باشد، از الکترود هم مرکز استوانه ای شکل استفاده می شود. یکی از محاسن پروب های استوانه ای هم مرکز این است که می توانند در یک مخزن کوچکتر به همان سیال مورد نظر در خارج از محل نصب ، کالیبره شوند ولی معمولا سایر پروب ها، باید از نصب نهایی در محل، کالیبره شوند.

در طراحی یک سیستم اندازه گیری خازنی، سه مساحت اصلی وجود دارد که در هنگام نصب باید مورد توجه قرار گیرند ( دو سطح و یک فاصله ).

نصب

در نصب پروب از نازل ها استفاده می شود. نازل ها اغلب فلنج هایی دارند که برای اطمینان از عدم تشکیل رسوبات در هر فضای خالی اطراف فلنج نیاز به مراقبت دارند. احتمال ته نشینی رسوبات در نازل بسیار زیاد است. همچنین این دقیقا همان جایی است که پروب بیشترین حساسیت را دارد، زیرا نزدیکترین ناحیه ی بین پروب و مخزن می باشد.

یک مشکل دیگر میعانات است که (شبیه به آلاینده ها) در فضاهای خالی ایجاد می شوند.

با طرح ریزی پروب در داخل مخزن می توان از آلودگی نازل جلوگیری کرد. یکی از روش های معمول این است که به جای اتصالات تیوبی از یک ساکت رزوه دار که مستقیما بر روی دیواره مخزن جوش داده می شود استفاده گردد. کانکتور پیچی پروب مستقیما در داخل ساکت قرار گرفته، و در نتیجه پروب به صورت مستقیم در داخل مخزن نصب می شود. این نوع از اتصالات ارزان تر نیز می باشند.

در روش دیگری که از آلودگی نازل جلوگیری می کند، استفاده از پروبی است که قسمتی از طول ساقه ی آن غیر فعال می باشد. در مواردی که به دلیل فشار زیاد پروسه نمی توان نازل موجود را تغییر داد، می توان از پروبی با طول غیرفعال استفاده کرد. در چنین مواردی، توسط قسمت غیر فعال پروب، مناطقی که بیشتر مستعد آلودگی یا تجمع میعانات می باشند، از قسمت فعال پروب جدا شده اند.