شرکت دانش بنیان مدرن سیستم البرز

info@msalborz.com

ملاحظات انتخاب سنسور اولتراسونیک

ملاحظات انتخاب سنسور اولتراسونیک

 

ملاحظات انتخاب

-فاصله ی اندازه گیری

دستگاه اولتراسونیک مورد استفاده باید بتواند فاصله ی مورد نیاز را پوشش دهد. معمولا این مشخصه در برگه ی مشخصات آن گنجانده شده است. توجه داشته اشید که مشخصات عمومی قید شده در این برگه، برای هوای تمیز و سطح صاف می باشد. دلیل تنوع رنج بسیار ساده است، به طوری که یک سنسور اولتراسونیک  که برای دقت بالا و مسافت هایی کوتاه طراحی شده است، برای مسافتهای طولانی به اندازه کافی قوی نخواهد بود. به همین ترتیب، یک سنسور اولتراسونیک قوی ممکن است برای فواصل کوتاه بسیار قوی بوده و سبب اکو و القاء نویز بیش از اندازه شود لازم به ذکر است  که در سیستم های جدید برای جبران سازی این موضوع،  گین به صورت اتوماتیک تغییر می کند. تغییرات دما یا گرد و خاک ، کثیفی و قطرات روی سنسور مانع عملکرد بهینه دستگاه می شوند.

 

-سطح مواد

نیاز اساسی این نوع از سیستم های اندازه گیری این است که قسمتی از سیگنال ارسال شده به واسطه سطح محصول تحت اندازه گیری  بازتاب و برگشت داده شود. هر چه سطح تحت اندازه گیری صاف تر و واضح تر باشد، مقادیراندازه گری شده دقیق تر و قابل اعتمادتر می باشند.

وضوح سطح توسط موارد زیر از بین می رود:

  • وجود لایه ای از کف بر روی سطح مایع
  • گرانول های ریز روی مواد انباشته شده
  • گرد و خاک بیش از اندازه در هوا به واسطه انتقال سنگ معدن

 

 

در مواردی که در داخل مخزن مواد مایع وجود دارد، می توان از ته مخزن عمل اندازه گیری را انجام داد ودر واقع به شکل مکانیکی اثر کف را از بین برد.در کاربردهای انتقال جامدات جای از گرد و خاک به یک مشکل تبدیل شده است، ممکن است به یک سیستم استخراج گرد و خاک و یا یک زمان ته نشینی باشد. عمولا یک رخداد کوچک از شرایط ذکر شده تاثیر خاصی بر روی اندازه گیری نمی گذارد.

 

-شرایط محیطی

از آنجایی که سیگنال اولتراسونیک باید از میان هوای محلی که در آن نصب شده عبور کند، فاکتور هایی مثل گرد و خاک ، بخار، فشار، دما و گاز نیاز به رسیدگی و توجه دارند.

 

-نویز صوتی

یک نوع رایج از نویز هنگامی رخ می دهد که یک کامیون بار سنگ معدن خود را درون مخزن ذخیره یا قیف، خالی می کند نویز تولید شده بواسطه  انتقال سنگ معدن نیز می تواند بر روی سیگنال برگشتی تاثیر گذاشته و کیفیت آن را تنزل دهد.

 

-فشار

به طور کلی ، سیستم های اندازه گیری اولتراسونیک با تغییر فشار تحت تاثیر قرار نمیگیرند. تنها محدودیت های تحمیل شده ناشی از محدودیت های مکانیکی تجهیزات م باشد، به طوریکه ممکن است در فشارهای بسیار بالا سنسور قادر به عملکرد صحیح نباشد. در شرایط خلا نی سیگنال صوتی منتقل نمی شود.

 

-دما

تغییرات دما بر روی سرعت موج  صوت و نهایتا زمان رفت و برگشت تاثیر می گذارد. استفاده از ی سنسور دما باعث اصلاح تنظیمات می شود. در جایی کهه گرادیان(شیب) دمایی متغییری درطول مسیر اندازه گیری وجود دارد، امکان رخ دادن خطا نیز محتمل است.

با توجه به محدودیت ناشی ا ساختمان و محفظه ی ترانسدیوسر، تجهیزات اولتراسونیک می توانند تا حداکثر دمای 170درجه سانتی گراد عمل کنند.

 

-گاز

همانطور که قبلا ذکر شد، این نوع از اندازه گیری به سرعت صوت وابسته است. سرعت صوت نه تها با تغییر دما متغیر است، بلکه در رسانه های متفاوت نیز شاهد تغییردر سرعت  صوت می باشیم. درنتیجه سرعت صوت برای گازها و یا بخارات مختلف نیز متفاوت است. توصیه می شود که در دماهای بسیار متغیر از سنسورهای دمای جداگانه استفاده شود، تا بتوان به صورت الکتریکی تاثیرات تغییرات دما را جبران کرد.