شرکت دانش بنیان مدرن سیستم البرز

info@msalborz.com

تفاوت سنسور، مبدل و ترانسمیتر فشار

تفاوت سنسور، مبدل و ترانسمیتر فشار

ترانسمیتر فشار

در طول سال‌ ها، واژه‌ های حسگر، مبدل و فرستنده گیج ‌کننده شده‌اند، زیرا اغلب توسط فروشندگان مختلف به جای یکدیگر و بدون تبعیض استفاده می‌شوند. واژه‌های سنسور و مبدل مدت ‌هاست که وجود داشته است، اما در دنیای کنترل فرآیند، واژه فرستنده چندان قدیمی نیست.

به طور خاص، اصطلاح مبدل به عنوان نامی برای بسیاری از دستگاه ها و ابزار پرتاب می شود. اگر عبارت‌های سنسور و مبدل یا مبدل در مقابل فرستنده را جستجو کنید، تعاریف مختلفی دریافت خواهید کرد. بسیاری از سازمان ها تعاریف خاص خود را دارند.

فقط برای اشتباه گرفتن موضوع، حسگر و مبدل اغلب به عنوان مترادف استفاده می شوند.

1) سنسور چیست؟

حسگر وسیله یا عنصری است که اندازه گیری اولیه را با احساس تغییرات در یک متغیر فیزیکی انجام می دهد.

سنسور وسیله ای است که با متغیر مورد اندازه گیری تماس فیزیکی برقرار می کند و تغییرات را تشخیص می دهد و سیگنال خروجی مربوطه را ارائه می دهد که قابل اندازه گیری است.

2) مبدل چیست؟

مبدل وسیله ای است که یک شکل انرژی را به دیگری تبدیل می کند. مبدل یک کمیت خروجی با یک رابطه مشخص با کمیت ورودی ارائه می کند.

در زمینه ابزار دقیق، مقدار خروجی یک سیگنال الکتریکی یا الکترونیکی است. بنابراین، می گوییم که یک مبدل فشار، بار، نیرو یا سایر حالت ها را اندازه گیری می کند و قرائت را به سیگنال الکتریکی یا الکترونیکی تبدیل می کند.

سنسور در مقابل مبدل

در اینجا یک بیانیه جالب وجود دارد ... همه سنسورها مبدل هستند، اما همه مبدل ها حسگر نیستند.

منظور ما از آن چیست؟ خوب، بلندگویی را در نظر بگیرید که سیگنال الکتریکی را به حرکت تبدیل می کند. بلندگو یک مبدل است، اما یک سنسور نیست.

همانطور که قبلاً بحث کردیم، یک فرستنده فشار یک ولتاژ الکتریکی آنالوگ یا یک سیگنال جریان تولید می کند که نشان دهنده 0-100٪ فشار فرآیند فیزیکی است. سوئیچ فشار دارای کنتاکت های الکتریکی است که با فشار خاصی باز و بسته می شوند.

مبدل فشار و ترانسمیتر فشار بسیار شبیه به هم هستند. مبدل فشار یک دستگاه الکترومکانیکی برای تبدیل مقادیر فشار به ولتاژ در یک بار با امپدانس بالا (5000 اهم یا بیشتر) است. از طرف دیگر یک فرستنده فشار مقادیر را به جریان (معمولاً 4-20 میلی آمپر) در یک بار با امپدانس کم تبدیل می کند. به طور کلی، فرستنده ها هنگام ارسال سیگنال در فواصل نسبتا طولانی (یعنی بیش از هزاران پا) ترجیح داده می شوند. با این حال، هیچکدام نمی توانند فشار را تغییر یا کنترل کنند. این دستگاه ها صرفا برای اندازه گیری فشار و ارتباط خروجی به صورت الکترونیکی یا بصری هستند