شرکت دانش بنیان مدرن سیستم البرز

info@msalborz.com

قیمت سنسور کنترل سطح مایع

قیمت سنسور کنترل سطح مایع

سنسور سطح مایع چیست؟
سنسورهای سطح مایع که به آنها سوئیچ سطح مایع نیز گفته می شود، برای تغییر حالت در هنگام غوطه ور شدن در مایع طراحی شده اند. آنها برای تعیین اینکه آیا مایع یا روغن در سطح خاصی در یک ظرف وجود دارد یا خیر استفاده می شوند.

انواع مختلف سنسورهای سطح مایع چیست؟
انواع مختلف سنسورهای سطح مایع عبارتند از

نوری
خازنی
رسانا
دیافراگم
شناور

1. سنسورهای سطح مایع نوری
حسگرهای نوری در حالت جامد کار می کنند. آنها از یک LED مادون قرمز و ترانزیستور نوری استفاده می کنند که وقتی سنسور در هوا است به صورت نوری جفت می شوند. هنگامی که نوک حسگر در مایع غوطه ور می شود، نور مادون قرمز گریز می کند و حالت خروجی را تغییر می دهد. این حسگرها می توانند وجود یا عدم وجود تقریباً هر مایعی را تشخیص دهند. آنها به نور محیط حساس نیستند و زمانی که در هوا هستند تحت تأثیر کف قرار نمی گیرند و در حالت مایع تحت تأثیر حباب های کوچک قرار نمی گیرند. این باعث می شود آنها در جایی مفید باشند که تغییر حالت باید به سرعت و به طور قابل اعتماد ذکر شود، و در جایی که می توانند برای مدت طولانی بدون تعمیر و نگهداری به طور قابل اعتماد عمل کنند.

نقطه ضعف سنسور سطح مایع نوری این است که فقط می تواند تعیین کند که مایع وجود دارد یا نه. در صورت نیاز به سطوح متغیر، (25٪، 50٪، 100٪ و غیره) هر کدام به یک سنسور اضافی نیاز دارند.

2. حسگرهای سطح مایع خازنی
سوئیچ های سطح مایع خازنی از 2 الکترود رسانا (معمولاً فلزی) در مداری استفاده می کنند که فاصله کمی از یکدیگر دارند. هنگامی که الکترودها در یک مایع غوطه ور می شوند، یک مدار کامل می شود.

سنسور سطح مایع خازنی
مزیت سوئیچ سطح مایع خازنی این است که می توان از آن برای تعیین افزایش یا پایین آمدن مایع در یک ظرف استفاده کرد. با ایجاد ارتفاع الکترودها با ظرف، می توان ظرفیت بین الکترودها را اندازه گیری کرد. بدون ظرفیت به معنای نداشتن مایع است. ظرفیت کامل به معنای ظرف پر است. هر دو اندازه گیری "خالی" و "پر" باید ثبت شوند، سپس یک متر با 0% و 100% کالیبره شده تا سطح مایع را نشان دهد.

اگرچه سنسورهای سطح مایع خازنی مزیت عدم وجود قطعات متحرک را دارند، یکی از معایب آنها این است که خوردگی الکترودها باعث تغییر در ظرفیت الکترود می شود که به تمیز کردن یا کالیبراسیون مجدد نیاز دارد. همچنین نسبت به نوع مایع مورد استفاده حساسیت بیشتری دارند.

3. سنسورهای سطح مایع رسانا
سوئیچ های سطح مایع رسانا حسگرهایی هستند که یک تماس الکتریکی در سطح مایع خاص دارند. دو یا چند الکترود عایق با نوک های باز در داخل لوله ای که به داخل مایع پایین می آید استفاده می شود. یک الکترود طولانی‌تر ولتاژ پایینی را حمل می‌کند، در حالی که یک الکترود کوتاه‌تر برای تکمیل مدار زمانی که سطح مایع برای رسیدن به آن بالا می‌رود استفاده می‌شود.

مانند کلیدهای سطح مایع خازنی، کلیدهای سطح مایع رسانا به رسانایی مایع بستگی دارند. بنابراین، آنها فقط برای اندازه گیری انواع خاصی از مایعات مفید هستند. علاوه بر این، این نوک حسگرها باید در فواصل منظم تمیز شوند تا رسوب کاهش یابد.

4. سنسورهای سطح مایع دیافراگمی
سوئیچ های سطح مایع دیافراگمی یا پنوماتیکی به فشار هوا برای فشار دادن دیافراگمی که یک میکرو سوئیچ را در داخل بدنه دستگاه درگیر می کند، متکی هستند. با افزایش سطح مایع، فشار داخلی داخل لوله تشخیص افزایش می یابد تا زمانی که میکروسوئیچ یا سنسور فشار فعال شود. با کاهش سطح مایع، فشار هوا نیز کاهش می‌یابد و کلید قطع می‌شود.

مزیت کلید سطح مایع مبتنی بر دیافراگم این است که نیازی به منبع تغذیه در داخل مخزن نیست، می توان از آن با انواع مایعات استفاده کرد و از آنجایی که کلید با مایع تماس ندارد. با این حال، به دلیل اینکه یک وسیله مکانیکی است، به مرور زمان نیاز به تعمیر و نگهداری دارد.

5. سنسورهای سطح مایع شناور
سوئیچ شناور
سوئیچ های شناور سنسورهای اصلی سطح مایع هستند. آنها دستگاه های مکانیکی هستند. یک شناور توخالی به یک بازو متصل است. با بالا و پایین رفتن شناور در مایع، بازو به بالا و پایین فشار داده می شود. بازو ممکن است برای تعیین روشن/خاموش به یک سوئیچ مغناطیسی یا مکانیکی متصل شود، یا ممکن است به گیجی متصل شود که با پایین آمدن سطح مایع از حالت پر به خالی بالا می رود.

سوئیچ های شناور می توانند هر نوع مایعی را اندازه گیری کنند و می توانند طوری طراحی شوند که برای کار کردن نیازی به برق نداشته باشند. عیب کلیدهای شناور این است که بزرگتر از سایر کلیدها هستند و به دلیل مکانیکی بودن آنها باید بیشتر از سایر کلیدهای سطح مایع سرویس دهی شوند.