شرکت دانش بنیان مدرن سیستم البرز

info@msalborz.com

قیمت سافت استارتر

قیمت سافت استارتر

سافت استارتر
از آنجایی که موتورهای الکتریکی معمولاً در طول شتاب دادن به سرعت نامی خود به مقادیر زیادی الکتریسیته نیاز دارند، می توان از یک Soft Starter برای محدود کردن افزایش جریان به نام "جریان هجومی" و گشتاور موتورهای الکتریکی استفاده کرد که در نتیجه ایمن تر، روان تر و تدریجی تر می شود.

Soft Starter موتور الکتریکی شما را از آسیب های احتمالی محافظت می کنند و در عین حال طول عمر موتور الکتریکی و کل سیستم را با کاهش گرمایش ناشی از شروع/توقف، کاهش تنش مکانیکی روی موتور، شفت آن و کاهش تنش های الکترودینامیکی روی کابل های برق.

جریان هجومی زیاد همچنین تقاضای زیادی را برای سیستم تامین برق ایجاد می کند که منجر به هزینه اضافی می شود.

سافت استارترها برای موتورها معمولاً در کاربردهای صنعتی که دارای بار اینرسی بالا هستند که نیاز به هجوم زیاد جریان دارند استفاده می شوند.

نمونه های برنامه Soft Starter

1. گرد و غبار جمع کن

Soft Starter معمولاً در کاربردهای صنعتی استفاده می‌شوند که بار اینرسی بالایی دارند که نیاز به جریان زیادی دارد.

یکی از نمونه های این دستگاه اسکرابر هوا یا گرد و غبار جمع کننده است. اینها فن های بزرگی در داخل خواهند داشت.

در این نرم افزار، مدتی طول می کشد تا فن به حرکت درآید، اما هنگامی که فن حرکت می کند، بار جریان و گشتاور روی موتور کاهش می یابد.

در فن سیستم هوا را به داخل فیلترهایی که ذرات گرد و غبار در آنجا جمع می شوند می کشد. سپس هوای تمیز به کارخانه رانده می شود.

2. سیستم های تامین آب

کاربردهای تامین آب یکی دیگر از کاربردهای عالی این دستگاه های الکترونیکی حالت جامد است. هنگام استفاده از پمپ ها در یک فرآیند، باید آنها را به آرامی بالا بیاورید. در غیر این صورت، باعث افزایش فشار در سیستم آب خواهید شد که می تواند منجر به شرایط خطرناک شود.

3. سیستم های نقاله بار سنگین

سیستم های نوار نقاله ای که بارهای سنگین را جابجا می کنند را می توان با استفاده از یک شروع کننده نرم نیز به حداکثر رساند.

یک سافت استارتر در داخل کنترل پنل قرار خواهد گرفت و با برق سه فاز در قسمت بالایی عرضه می شود. سپس در قسمت پایین، برق سه فاز را به موتور عرضه می کند.

روش های کنترل سافت استارتر

سافت استارتر را می توان با سیم کشی مستقیم شروع/توقف یا از طریق اترنت کنترل کرد. هر دو روش کنترل مزایا و معایب خود را دارند.

سیگنال های شروع / توقف مستقیم نیازی به PLC ندارند. آنها ارزان تر خواهند بود. با استفاده از کنترل اترنت، یک PLC مورد نیاز است. این اجازه می دهد تا بازخورد وجود داشته باشد، که قابلیت های کنترل و نظارت قابل تنظیم را به شما می دهد.

عملکردهای داخلی سافت استارتر

اکنون که در مورد برخی از کاربردها و نحوه اتصال سافت استارتر به یک سیستم صحبت کردیم، اجازه دهید به عملکرد داخلی سافت استارتر بپردازیم.

جزء اصلی سافت استارتر Triac است که برای محدود کردن ولتاژ اعمال شده به موتور طراحی شده است.

Triac از دو تریستور پشت به پشت یا SCR تشکیل شده است. هنگامی که یک پالس داخلی به گیت آن اعمال می شود، جریانی را به جریان می اندازد که سپس جریان را به موتور ما می فرستد.

پالس ها بر اساس زمان رمپ ارسال می شوند بنابراین جریان به آرامی به موتور اعمال می شود. این به موتور شروع نرم ما اجازه می دهد تا به آرامی شروع به کاهش گشتاور و جریان هجومی کند.

Soft Starter در مقابل Direct On Line (DOL) Starter

1. مقایسه منحنی ها

DOL مخفف Direct On Line است. استارت DOL ساده ترین راهی است که می توانید تصور کنید که یک استارت موتور اصلی را به دست آورید.

یک استارت DOL معمولاً از یک مدار شکن، کنتاکتور و یک رله اضافه بار برای حفاظت تشکیل شده است. خیلی ابتدایی است، درست است؟

هنگامی که موتور به سرعت کامل رسید سافت استارتر و DOL یکسان کار می کنند. تفاوت در نحوه عملکرد آنها در حین رسیدن به سرعت کامل است.

هنگام مقایسه ولتاژ بین یک Soft Starter و یک DOL، می بینیم که یک ولتاژ مستقیم در DOL وجود دارد که در آن Soft Starter زمان بیشتری را برای رسیدن به ولتاژ کامل نیاز دارد.

جریان با استفاده از یک سافت استارتر تنظیم می شود. با یک DOL، با روشن شدن موتور، جرقه های بزرگتری در جریان وجود خواهد داشت.

با یک Soft Starter، زمانی که موتور ما را به سرعت می رساند کندتر و کنترل شده تر است. در حالی که یک DOL تقریباً فوراً موتور را به سرعت بالا می برد.

این می تواند اثرات نامطلوبی داشته باشد که در ادامه در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

گشتاور اعمال شده به موتور با افزایش سرعت در هنگام استفاده از DOL بیشتر است و در مقابل افزایش تدریجی گشتاور با استفاده از Soft Starter است.

2. مقایسه روش های Soft Starter و DOL در کاربردهای صنعتی

اکنون که می دانیم سافت استارتر چیست و چگونه کار می کند، به کاربردهای صنعتی خود بازگردیم و آنچه را که می دانیم در مورد اینکه چرا سافت استارتر می تواند از اثرات نامطلوب مکانیکی و الکتریکی جلوگیری کند، اعمال کنیم.
 

اثرات

هنگامی که یک DOL در این برنامه ها استفاده می شود، یک ضربه ناگهانی در هنگام راه اندازی بر روی بار همراه با شتاب سریع که باعث سایش بیش از حد می شود وجود خواهد داشت.

فن اسکرابر هوای ما توسط یک موتور با استفاده از تسمه و قرقره هدایت می شود. استفاده از DOL می تواند باعث لیز خوردن و سایش کمربندها شود.

با مثال تامین آب ما، DOL باعث افزایش فشار در خطوط آب می شود.

این می تواند باعث سایش بیش از حد شود که می تواند منجر به شکستگی خط شود.

آخرین کاربرد ما سیستم نقاله است. DOL به قطعاتی که نوار نقاله ها را به همراه کوپلینگ ها و یاتاقان ها هدایت می کنند، فشار می آورد.

این اثرات نامطلوب مکانیکی می تواند منجر به تعمیر و نگهداری مداوم، خاموش شدن برنامه ریزی نشده و عمر کوتاه تر قطعات شود.

همچنین اثرات الکتریکی وجود دارد که می خواهیم با استفاده از یک سافت استارتر از آنها جلوگیری کنیم. نوسانات شدید جریانی که یک DOL می تواند ایجاد کند، می تواند کنتاکت ها و موتورها را بسوزاند.


در نتیجه، هنگامی که یک برنامه صنعتی دارای بار اینرسی بالایی است که به جریان زیادی نیاز دارد، یک راه‌انداز نرم یک گزینه ایده‌آل برای کنترل سیستم است.

همچنین در مورد سیم کشی و کنترل سافت استارتر و همچنین اجزای داخلی و نحوه کنترل ولتاژ Triac به موتور بر اساس زمان رمپ صحبت کردیم.

ما با اثرات نامطلوب مکانیکی و الکتریکی نتیجه گرفتیم که با استفاده از Soft Starter می توان از آنها جلوگیری کرد.